Gazelt - Czy na hale potrzebne jest pozwolenie?

Czy na hale potrzebne jest pozwolenie?

Opublikowano: 31.03.2025

Hale namiotowe – zarówno tradycyjne, jak i łukowe - są chętnie wybieraną alternatywą dla tradycyjnych magazynów i innych murowanych obiektów. Trwałe i wytrzymałe, są zdecydowanie szybsze i łatwiejsze w budowie, a także znacznie tańsze. Mniej wymagające są też formalności. Sprawdź, czy na hale namiotowe potrzebne jest pozwolenie!

Pozwolenie na halę namiotową czy zgłoszenie?

Postawienie hali namiotowej uzależnione jest od czasu jej użytkowania oraz wielkości konstrukcji. W przypadku hal sezonowych (np. magazynowych, imprezowych) często wystarczy zgłoszenie budowlane. Z kolei hale całoroczne, powiązane z fundamentami lub mediami, najczęściej wymagają pozwolenia.

Pozwolenie na budowę jest wymagane, jeśli hala ma charakter obiektu trwale związanego z gruntem, czyli:

  • jest posadowiona na fundamentach,
  • podłączona do mediów,
  • przewidziana na użytkowanie przez okres powyżej 180 dni.

Zgłoszenie wystarczy w sytuacji, gdy hala namiotowa ma charakter tymczasowy, np. jako:

  • magazyn sezonowy,
  • zadaszenie podczas eventu,
  • obiekt rozstawiony na krótki czas użytkowania (do 180 dni).

W praktyce, wiele firm decyduje się na zgłoszenie jako formę uproszczoną, zwłaszcza w przypadku konstrukcji przenośnych, np. z przeznaczeniem na magazyn tymczasowy.

Formalności związane z postawieniem hali namiotowej

Pozwolenie na budowę hali

Aby uzyskać pozwolenie na budowę hali całorocznej, należy złożyć odpowiedni wniosek – często z pomocą architekta lub kierownika prowadzącego cały projekt.

Potrzebne będą w szczególności:

  • Projekt obiektu (wielobranżowy, musi zawierać rysunki techniczne, opis techniczny i lokalizację instalacji, zgodnie z wymaganiami urzędu),
  • Mapa do celów projektowych z wyznaczoną lokalizacją hali,
  • Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
  • Opinia geotechniczna (jeśli obiekt wymaga fundamentowania),
  • Stały dostęp do drogi publicznej.

Komplet dokumentów składany jest w odpowiednim urzędzie miasta lub gminy. Po akceptacji, inwestor otrzymuje decyzję o pozwoleniu na budowę, która daje prawo do realizacji hali. Proces ten może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy, w zależności od zakresu i lokalizacji inwestycji.

Zgłoszenie do urzędu lub starostwa

Jeśli hala namiotowa ma charakter sezonowy lub objęta jest zgłoszeniem, należy złożyć odpowiedni wniosek – najczęściej na 30 dni przed planowaną datą rozpoczęcia użytkowania. Składa się go w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta na prawach powiatu.

Podstawowe dane do zgłoszenia zgromadzone we wniosku to m.in.:

  • Przewidywany czas użytkowania obiektu (maksymalnie do 180 dni),
  • Opis techniczny hali,
  • Planowany czas demontażu po zakończeniu okresu użytkowania.

Jeśli zgłoszenie nie zostanie odrzucone w ciągu 21 dni od złożenia, uznaje się je za przyjęte. Warto pamiętać, że w razie dłuższego użytkowania lub braku demontażu po upływie 180 dni, obiekt może zostać uznany za samowolę budowlaną.

Ważne! Hala namiotowa użytkowana powyżej 180 dni powinna być realizowana w oparciu o pozwolenie na budowę. W przypadku instalacji np. instalacji elektrycznej, przyłącza wod-kan czy ogrzewania – pozwolenie jest wymogiem formalnym.

Sprawdź te produkty